Jak si jako začínající účetní správně nastavit ceny

Jaké jsou plusy a mínusy jednotlivých typů účetních sazeb? Vysvětlíme vám, kdy se vám vyplatí účtovat za položku, kdy je lepší paušální balíček a ukážeme vám, jak si správně nastavit ceny.
Správně nastavená cena je přijatelná pro vaše zákazníky, ale zároveň dostatečně vysoká, aby vám přinášela zisk.
Nejčastější chybou v cenotvorbě bývá, že účetní své služby nabízejí pod cenou a neumí se dostatečně ohodnotit.
To vede k tomu, že prací tráví spoustu času, nemají dostatečný příjem a přechodu na volnou nohu litují. Nehledě na to, že někteří potenciální klienti mohou výrazně nižší cenu vyhodnotit jako známku nekvalitní služby.
TIP: Přečtěte si, jak na volnou nohu přejít bezpečně a sehnat si první klienty už během zaměstnání.
Abyste se sami nedostali do koloběhu nízkých příjmů, řiďte se při nastavování cen následujícími radami.
Pokud je účetnictví jediný zdroj vaší obživy, započítejte do svých měsíčních nákladů:
Do ceny svých služeb promítněte také know-how. Je sice obtížně vyčíslitelné, ale přesto byste ho do výpočtu měli zahrnout (ideálně procentuálně).
Vzpomeňte si, co všechno předcházelo výkonu účetní činnosti, kolik času (a peněz) jste investovali do:
Počítejte s tím, že se celý den nebudete věnovat klientské práci tak, jak jste možná byli zvyklí v zaměstnání. Nějaký čas vám zabere vlastní administrativa, propagace nebo shánění klientů a komunikace s nimi.
Odhadněte, kolik hodin denně vyfakturujete a toto číslo vynásobte počtem pracovních dní v měsíci. Pak už vám nic nebrání ve výpočtu hodinové sazby podle vzorce:
celkové měsíční náklady / počet hodin odpracovaných pro klienty za měsíc = minimální hodinová sazba
Při hodinové sazbě vykazujete klientům skutečný počet odpracovaných hodin (včetně přípravy, zaúčtování, kontroly a archivace dokladů).
Pozor – minimální hodinová sazba vám pokryje veškeré náklady, ale nepřinese vám zisk. Proto byste ve skutečnosti měli mít hodinovku vyšší. Vydělané peníze můžete investovat třeba do nového webu nebo s nimi vykrýt slabší měsíce.
Při tvorbě ceníku myslete na srozumitelnost pro zákazníky. Ti netuší, jak dlouho vám zabere zpracování 200 ks dokladů a mezd 10 zaměstnanců. Z toho důvodu možná nebude hodinová sazba ideální.
Mnohem častěji se využívá:
Pokud si spočítáte, kolik dokladů za hodinu běžně zaúčtujete, můžete si nastavit jednoduchý ceník. Například si budete účtovat 20 Kč za zpracovaný doklad.
V praxi to ale tak snadné není. Zaúčtování pokladního dokladu vám zabere pár sekund. Jenže někdy je k zaúčtování potřeba prostudovat odbornou literaturu nebo se prokousat několikastránkovou smlouvou.
Problém nastává také tehdy, pokud si klient vyžádá zpracování finančního reportu. Ten není klasickým dokladem, ale zadarmo ho určitě zpracovávat nebudete.
Nakonec stejně budete muset kromě jednotné ceny za zpracování účetního dokladu vyčíslit i další položky.
Přibližná cena za:
Při paušální (zpravidla měsíční) sazbě musíte vědět, kolik dokladů klient běžně mívá a podle toho odhadnete, kolik času vám zpracování zabere. Spousta účetních má vytvořená tzv. pásma. Ta se od sebe liší například počtem zpracováných dokladů.
Podobná omezení klienty občas svádí k třídění dokladů, aby se vyhnuli překročení limitu. Kalkulují, jestli je finanční úspora při zachování nižšího balíčku větší, než kolik si účetní řekne za zpracování dokladů navíc.
Lepší než využívat pásem je ke každému klientovi přistupovat individuálně a nedržet se striktně horních limitů. Účetnictví má poctivě zachycovat reálný stav, nikoliv podnikatele omezovat.
Právě proto účetní často využívají měsíční paušál. Ten zpravidla zahrnuje:
Správa datové schránky, zpracování podkladů pro přiznání k DPH a kontrolního hlášení, vyhotovení přiznání k DPPO (případně DPFO) nebo silniční dani v měsíčním paušálu není vždy zahrnuto. Vždy záleží na tom, jak si nastavíte ceník.
Pokud se klientovo podnikání výrazně rozjede nebo zpomalí, nabídněte mu během roku vypracování nové cenové nabídky na míru nebo ho přeřaďte do jiného tarifu.
To platí, i když zjistíte, že je účtování klienta komplikované a časová náročnost vyšší, než jste počítali.
Například časem zjistíte, že:
Na nacenění si dejte pozor hlavně u drobných klientů. I malé zakázky v sobě zahrnují ty stejné úkony jako velké – např.:
Účetní proto často mívají stanovenou minimální paušální sazbu za vedení účetnictví a daňové evidence.
Minimální paušální sazby za vedení účetnictví začínají zhruba na 1 300 Kč/měsíc bez DPH za 0–50 položek pro plátce DPH. Minimální cena pro neplátce DPH se pohybuje kolem 1 000 Kč bez DPH.
U daňové evidence se ceny měsíčního paušálu pohybují zhruba od 800 Kč. Hodina daňového poradenství běžně začíná zhruba na 700 Kč, ale může se vyšplhat i na 3 500 Kč.
Znát ceny svých konkurentů se určitě hodí, ale neznamená to, že byste je měli bezmyšlenkovitě převzít. Průzkumem si ale uděláte lepší obrázek o nabídce účetních služeb.
Zeptat se na ceny účetních služeb můžete i svých známých (buď přímo účetních nebo těch, kteří podnikají a využívají služby externí účetní). Dotaz na cenotvorbu můžete vznést i v naší FB skupině pro účetní na volné noze, případně na diskuzním fóru.
Možná máte obavu, že to neodhadnete a ceny nastavíte příliš vysoko. Ceník naštěstí není vytesaný do kamene a ceny můžete snížit kdykoliv. Ale pokud o vaše účetní služby zákazníci nejeví zájem, nemusí to být vždy způsobeno cenou. Ještě než se rozhodnete zlevnit, zapracujte na nabízeném servisu a způsobu, jakým se prezentujete.
Cenu za nabízené účetní a poradenské služby byste měli zvyšovat alespoň jednou ročně. Změnit ceny u nových klientů je snadné – s vyšší cenou budou předem počítat. Dozví se o ní třeba z vašich webových stránek.
Pokud jste nového klienta získali na doporučení svého spokojeného zákazníka, může se divit, že mu fakturujete vyšší cenu. Je důležité mu vysvětlit, jaké k tomu máte důvody.
Stávající klienti vyšší cenu za zpracování účetnictví zpravidla akceptují. Roste totiž nejenom inflace, ale také vaše odbornost či komplexnost vámi nabízených služeb. A když novou cenu nepřijmou, můžete se domluvit na nižším rozsahu služeb nebo si najít zákazníka, který na ni přistoupí.
Plánujete přechod na volnou nohu, ale nejste si jistí, jestli to zvládnete? Přihlaste se do online akademie Svobodná účetní, kterou jsme vytvořili ve spolupráci se Svazem účetních ČR.
V on-line kurzu:
A pokud po skončení akademie úspěšně složíte závěrečný test a založíte si živnost, celou částku za kurzovné vám vrátíme zpátky.
Absolventka akademie, Kateřina Horáčková, o tříměsíční akademii říká:
„Bylo skvělé, že jsem si mohla lekce procházet v době, kdy se mi to hodilo. Šli jsme do hloubky a probírali jsme i specifické případy. Byla jsem nadšená, protože se postupně všechny moje obavy vytrácely. Je perfektní, že akademie nabízí rok konzultací s poradcem zdarma. Když si člověk nebude jistý, má se na koho obrátit.“
Po absolvování kurzu získala práci účetní na částečný úvazek a postupně si chce nabírat vlastní klienty. Celý rozhovor s Kateřinou si můžete přečíst zde.
Lektor Ing. Jaroslav Veselka vám detailně představí akademii a odpoví na vaše otázky.
Ukázat termínyVaše žádost o více informací k nám v pořádku dorazila. Během pár hodin vás kontaktuje náš specialista, který vám podá více informací k akademii.
Gratulujeme Vám k prvnímu kroku na cestě k účtování vlastních klientů.
Zaujal vás kurz a máte zájem o bližší informace? Nechte nám tady nezávazně svůj kontakt. Zatelefonujeme vám, představíme detaily a zodpovíme na vaše otázky.
Nebo nám zavolejte v pracovní dny od 8 do 16 hodin na číslo 731 695 911.
Na Vaši e-mailovou adresu jsme právě odeslali detailnější informace společně s přihlašovacími údaji.
Gratulujeme Vám k prvnímu kroku na cestě k účtování vlastních klientů.
Na Vaši e-mailovou adresu jsme právě odeslali detailnější informace.
Gratulujeme Vám k prvnímu kroku na cestě k účtování vlastních klientů.
Při platbě objednávky došlo k chybě. Prosím zadejte novou objednávku nebo zvolte platbu zálohovou fakturou.
V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.