[Návod pro účetní] Jak najít klienty už při zaměstnání a přejít na volnou nohu bezpečně
![[Návod pro účetní] Jak najít klienty už při zaměstnání a přejít na volnou nohu bezpečně](https://www.svobodnaucetni.cz/wp-content/uploads/2021/10/clanek-navod-pro-ucetni-jak-najit-klienty-uz-pri-zamestnani-a-prejit-na-volnou-nohu-bezpecne-700x394.jpg)
Postupné nabírání klientů je bezpečná cesta, jak si ověřit, jestli vám podnikání na vlastní pěst vyhovuje. A nic přitom neriskujete a už při zaměstnání získáte fajn přivýdělek a první reference.
Jenže kde klienty najít? Než se vrhneme k osvědčeným postupům z praxe, na chvíli se zastavíme u legislativy.
Než se do získávání klientů vrhnete, dejte si pozor na zákaz konkurence. Podle zákoníku práce totiž můžete vykonávat výdělečnou činnost, která se shoduje s předmětem činnosti zaměstnavatele, jen s jeho předchozím písemným souhlasem.
To znamená, že pokud pracujete v účetní agentuře, porušili byste nově založeným podnikáním bez písemného souhlasu zákaz konkurence. Za hrubé porušení pracovních povinností byste mohli dostat vyhazov.
Jestliže však pracujete jako účetní ve firmě, která provozuje odlišnou činnost od vedení účetnictví, k založení živnosti svolení zaměstnavatele nepotřebujete.
Pokud se hlásíte k účetní profesi, předpokládá se, že se v ní vyznáte a umíte poskytnou relevantní rady. Když na základě vámi poskytnutých služeb někomu způsobíte škodu, nesete za ni zdopovědnost.
Proto zvažte sjednání pojištění profesní odpovědnosti alespoň na nízkou částku. Jakmile se vám podnikání rozjede, nezapomeňte si ho odpovídajícím způsobem navýšit.
První klienty nejčastěji získáte prostřednictvím svých známých a později na jejich doporučení. Aby vás ale mohli doporučit, musejí vědět, co děláte. Rozhlaste u rodiny a přátel, že začínáte brát menší zakázky. Pokud by oni sami nebo někdo z jejich známých cokoliv potřeboval, mohou se na vás obrátit.
Zkuste oslovit i širší kruh lidí, se kterými jste byli nebo jste v kontaktu:
U rodinných známých často hrozí, že se budou domnívat, že jim služby poskytnete zadarmo. Tomu se vyhnete, když hned při prvním kontaktu zmíníte svůj ceník.
Pokud vaši nařízení souhlasí s tím, aby kolegové věděli, že bokem účtujete pár klientů, zmiňte to i před nimi.
Běžně se totiž stává, že někdo potřebuje zpracovat daňové přiznání a poprosí jakéhokoliv účetního mezi svými známými. U vašeho kolegy možná nepochodí, protože vlastní klienty nebere nebo chce mít po práci klid, ale on ho může ho odkázat na vás.
Pro získávání zakázek je důležitý i networking – tedy navazování kontaktu s relevantními lidmi, které zatím osobně neznáte. Právě mezi nimi jsou vaši potenciální klienti.
Buďte vždy připravení a noste s sebou vizitky, zejména pokud máte v plánu navštívit zajímavou akci, např.:
Buďte aktivní na facebookových skupinách pro podnikatele. Přidejte se třeba do skupiny, která propojuje účetní a podnikatele. Když někdo uvidí, že jste mu dokázali poradit a ušetřit čas i peníze, třeba vás příště osloví napřímo. Pokud je jeho dotaz jednodušší, napište celou odpověď. Jestliže je problematika složitější, klidně navrhněte, že mu ji rádi pomůžete vyřešit osobně v rámci placené konzultace.
Ale nemusíte jen reagovat na dotazy ostatních. Do skupin můžete vkládat i vlastní příspěvky. Jen si dávejte pozor, ať nevypadají jako reklama na vaše služby. V mnoha skupinách je to zakázané.
Mnohem lepší je, když se inspirujete daňovým kalendářem a aktualitami. V příspěvku třeba můžete upozornit, že se blíží podání silniční daně. Pokud budete ve skupině aktivní dlouhodobě, ostatní členové si vás zapamatují jako šikovnou účetní, která umí poradit.
TIP: Připojte se k facebookové skupině, která sdružuje účetní na volné noze. Klienty tam sice nenajdete, ale zjistíte třeba to, jaké způsoby získávání klientů se osvědčily ostatním.
Čas od času můžete podobný příspěvek publikovat i na svém osobním facebookovém profilu. Zároveň si pohlídejte, ať své známé nespamujete. Přece jen jsou zvědaví spíš na fotky z vaší dovolené než na tipy na optimalizaci výdajů. Ale i přesto se na svém profilu o účetnictví občas zmiňte, díky tomu se známým nenásilně připomenete.
Kromě Facebooku můžete využít i LinkedIn. Pokud tam svůj profil ještě nemáte, založte si ho – má totiž velký byznysový potenciál. Uvidíte, že na něm najdete spoustu svých spolužáků a bývalých kolegů. Kdykoliv dorazíte z akce, kde jste se seznámili s novými lidmi, propojte se s nimi na LinkedInu a budujte si online komunitu.
Nezapomeňte čas od času vypublikovat zajímavý příspěvek z oblasti účetnictví, abyste se svým kontaktů připomněli.
Zvyšte šanci, že vás někdo osloví s poptávkou po účetních službách registrací v online databázích. Vyzkoušejte:
Marketing na internetu vám pomůže při shánění klientů. Neděste se, že do reklamy budete muset nasypat statisíce korun. Vůbec ne.
Nejjednodušším způsobem, jak propagovat svůj byznys, je založit si (firemní) stránku na Facebooku. Poté můžete spustit reklamu na svoje účetní služby a zacílit ji na relevantní publikum – třeba podle zájmů nebo místa bydliště. Kolik do propagace investujete, záleží jen na vás. Na propagaci jednoho příspěvku vám do začátku postačí i 500 Kč.
Reklamu si můžete nastavit i sami, ale pokud s tím nemáte zkušenosti, je lepší najmout si na pár hodin specialistu na sociální sítě.
Také si můžete vytvořit jednoduché webovky – jako podnikatelé budete působit věrohodněji. Dejte na nich klientům vědět:
Na Facebooku i na webových stránkách můžete tvořit užitečný obsah. Pokud budete přispívat pravidelně, sdílené informace budou kvalitní a nápomocné, vybudujete si vlastní publikum. A první žádosti o vedení účetnictví na sebe nenechají dlouho čekat.
Nečekejte, že se úspěch dostaví instantně. Ideálně zkombinujte více metod a obrňte se trpělivostí.
Poskytujte kvalitní služby, aby všichni klienti byli maximálně spokojení. A nezapomeňte, že důležitou roli hraje také komunikace se zákazníky. Věnujte se jim, když potřebují probrat důležité změny a pomozte jim najít nejlepší řešení.
Uvidíte, že jakmile jednou získáte prvního klienta, další se nabalí snáz. Dokonce se může stát, že časem budete muset klienty z časových důvodů odmítat. V tom případě se zamyslete nad tím, jestli nenastal pravý čas na přechod z vedlejší činnosti na hlavní.
Více tipů, jak získat první klienty a efektivně s nimi komunikovat získáte v 3měsíční akademii Svobodná účetní, kterou jsme vytvořili ve spolupráci se Svazem účetních ČR.
Kromě toho si z online kurzu odnesete:
A pokud akademii zvládnete úspěšně absolvovat, peníze za kurzovné vám vrátíme zpět.
Lektor Ing. Jaroslav Veselka vám detailně představí akademii a odpoví na vaše otázky.
Ukázat termínyVaše žádost o více informací k nám v pořádku dorazila. Během pár hodin vás kontaktuje náš specialista, který vám podá více informací k akademii.
Gratulujeme Vám k prvnímu kroku na cestě k účtování vlastních klientů.
Zaujal vás kurz a máte zájem o bližší informace? Nechte nám tady nezávazně svůj kontakt. Zatelefonujeme vám, představíme detaily a zodpovíme na vaše otázky.
Nebo nám zavolejte v pracovní dny od 8 do 16 hodin na číslo 731 695 911.
Na Vaši e-mailovou adresu jsme právě odeslali detailnější informace společně s přihlašovacími údaji.
Gratulujeme Vám k prvnímu kroku na cestě k účtování vlastních klientů.
Na Vaši e-mailovou adresu jsme právě odeslali detailnější informace.
Gratulujeme Vám k prvnímu kroku na cestě k účtování vlastních klientů.
Při platbě objednávky došlo k chybě. Prosím zadejte novou objednávku nebo zvolte platbu zálohovou fakturou.
V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.